Esti gravida si nu stii ce drepturi ai

De cele mai multe ori atât angajații, cât și angajatorii pot fi luați prin surprindere odată cu solicitarea concediului de maternitate, a stimulentului de inserție. Esti gravida si nu stii ce drepturi ai

Esti gravida si nu stii ce drepturi ai

1. Când îmi pot lua concediu de maternitate?

Astfel, concediul de maternitate se acordă persoanelor care urmează să nască, cu condiția să aibă calitatea de asigurate la sistemul public de asigurări sociale de sănătate.

Ca excepție, pot beneficia de concediu de maternitate și salariatele care au avut această calitate, dar au pierdut-o din motive neimputabile lor, cu condiția să nască în termen de 9 luni de la data pierderii calității de asigurat. Pierderea calității de asigurat din motive  care nu sunt imputabile persoanei în cauză se dovedește cu acte oficiale eliberate de către angajatori sau asimilații acestora.

DURATA concediului de maternitate este una fixă, cu un total de 126 de zile care se împarte la rândul său în 2 perioade egale:

•   Concediul prenatal– 63 de zile *Concediul prenatal mai poate fi întâlnit și sub denumirea de concediu pentru sarcină
  •   Concediul postnatal– 63 de zile  *Concediul postnatal mai poate fi întâlnit și sub denumirea de concediu pentru lăuzie

2. Cum voi primi indemnizația de maternitate?

Indemnizația de maternitate pentru o salariată gravidă care a născut se suportă integral din bugetul Fondului național unic de asigurări sociale de sănătate.

Cuantumul brut lunar al indemnizației de maternitate este de 85% din media veniturilor lunare din ultimele 6 luni pe baza cărora se calculează, conform legii, contribuția pentru concedii și indemnizații, din cele 12 luni din care se constituie stagiul de cotizare

3. Contează când îi spun angajatorului despre sarcină?

Legea nu prevede niciun termen limită în care sau până când să îl anunți pe angajator cu privire la starea de graviditate.

Pentru a beneficia de protecția prevăzută de lege pentru femeile gravide, ai putea notifica în scris angajatorul de îndată ce primești adeverința medicală ce atestă starea de graviditate

4. Ce se întâmplă cu contractul meu de muncă odată ce intru în concediu de maternitate?

Codul muncii prevede expres faptul că, pe toată durata concediului de maternitate, contractul individual de muncă se suspendă de drept. În caz de suspendare a contractului individual de muncă toate drepturile și obligațiile salariatei sunt suspendate până la reluarea activității prestate pentru angajator.

5. Câte zile libere îmi pot lua pentru analize medicale?

De îndată ce anunți angajatorul cu privire la starea de graviditate, ca salariată gravidă ai dreptul să beneficiezi de 16 ore libere pe lună pentru a merge la controalele medicale necesare sarcinii, dacă aceste vizite medicale nu se pot face în afara programului de lucru

6. Pot lucra mai puțin dacă sunt însărcinată?

Potrivit art. 13 din OUG 19/2003 la recomandarea medicului de familie, salariata gravidă care nu poate să îndeplinească durata normală de muncă din motive de sănătate, a sa sau a fătului său, are dreptul la reducerea cu o pătrime a duratei normale de muncă. În această situația se vor menține veniturile salariale, suportate integral de angajator, potrivit reglementărilor legale privind sistemul public de pensii și alte drepturi de asigurări sociale.

Lasă un comentariu